Hemmagjord Pizza

  
Hur smaskigt är det inte med hemmagjord pizza?
Degen är inte speciellt svår att göra och sedan är det bara fantasin som sätter gräner för smaken! =)
 
   
Pizzadeg
Denna deg räcker bra till att göra antingen 1 hel plåt med lite tjockare botten, typ panpizza, 2 större eller 4 mindre pizzor (för pizzan på bilden är degen delad i 4 delar).
  
50 g jäst
5 dl vatten
2 msk olja
1 tsk salt
ca 12-15 dl vetemjöl
    
Gör så här
Börja med att smula ner jästen i en bunke och blanda ut den med vattnet. Häll i olja och salt. Tillsätt mjölet lite i taget och arbeta samman tills det blir en deg, degen kan gärna vara lite kletig så att pizzabotten inte blir för hård. Låt jäsa i 30 min.
   
Baka ut degen och dela i önskad storlek, lägg på bakpltspapper på plåt och garnera med dina favoriter. Jag brukar göra det enkelt för mig och breda ut passerade tomater på pizzabotten, krydda lite lätt med salt, peppar och ev lite chilipulver. Sedan på med mina favoriter skinka och salami, toppat med ost!
   
// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0