Turkisk yoghurt med lemoncurd, karamelliserade cashewnötter och granatäpple


Fasligt gott!


2 dl Turkisk yoghurt
2 msk Lemoncurd
1 Granatäpple
1 dl cashewnötter
1 msk smör
2 msk rörsocker


Blanda turkisk yoghurt med lemoncurd. Jag tog ungefär 2 dl yoghurt och 2 msk lemoncurd.
Hacka cashewnötter grovt (jag tog 1 dl). Smält ungefär 1-2 msk smör och lägg i nötterna. Strö på ca 2 msk rörsocker. Låt det vara tills det blivit karamelliserat (gyllenbrunt). Häll sedan upp nötterna på ett bakplåtspapper och låt svalna. Dela granatäpplet och gröp ur de röda kärnorna (läste någonstans att om man gör detta i en skål med vatten så flyter de vita "väggarna" upp till ytan. De röda kärnorna hamnar på botten= lätt som en plätt att få tag på enbart kärnorna).

Fördela yoghurtblandningen i ett glas. Strö på nötter och toppa med granatäpple.

Så himla gott!

Blev bjuden på detta av en jobbarkompis så exakta mått har jag inte, men jag testade mig fram. Så vissa kanske kan tycka att mängden lemoncurd blir för mycket...

/Elin







Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0