Tips - att steka fläskfile


Om ni inte redan använder en köttermometer när ni lagar mat borde ni verkligen börja. Det passar utmärkt till både kött, kyckling och fisk.


För att få en god och smaskig fälskfilé brukar jag, efter att ha skurit bort fettet och delat fläskfilén i två, bryna den på båda sidorna på hög värme. Sedan skruvar jag ned plattan, sticker in köttermometern i mitten av fläskfilén och lägger ett lock över stekpannan. Sen väntar jag tills köttet har kommit upp i 73 grader. Då tar jag av stekpannan från plattan och när köttet är 75 grader är det klart för att skäras upp och ätas. Enkelt och garanterat saftigt kött.

Lycka till!
/Ida

Kommentarer
Postat av: Emma

Bara ett tips: fläskfilé går jättebra att servera från 65 grader i innertemperatur, över 70 börjar det bli rätt torrt. Prova!

2012-01-24 @ 10:28:24
Postat av: Ida

Jag tycker om mitt vid 75 grader men skal absolut prova vid 65 grader någon gång :)

2012-01-24 @ 19:56:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0