Thaibiffar med sweet chilli och nudlar


Härliga biffar för alla som gillar asiatisk mat


Biffar:
500 g fläskfärs
2 klyftor vitlök, finhackad
6 citrongrässtjälkar, finhackad
2 msk fisksås (rekommenderar 1 ½ msk, då fisksås har en speciell smak)
ca 2 dl färsk koriander, finhackad
svartpeppar
2 msk sesamolja
1 tsk socker

Börja med att sätta på ugnen, använd ugnens grillfunktion. Blanda sedan köttfärsen tillsammans med vitlök, citrongräs, fisksås, svartpeppar och hälften av koriandern. Forma färsen till relativt tunna biffar och pensla dessa med sesamolja på båda sidorna samt strö över lite socker. Ett tips är att grädda biffarna ganska högt upp i ugnen men håll koll så de inte blir brända. 





Nudlar:
Koka nudlar efter vad som står på förpacknigen. Rekommenderar att ni använder smala äggnudlar. För att få nudlarna lite extra goda brukar jag efter koktiden woka nudlarna i några minuter tillsammans med chilli, vitlök, gul lök och lite ljus soja.

Topping:
Garnera gärna nudlarna och biffarna med vårlök, chilli och resten av koriandern samt ringla lite sweet chilli sås över hela rätten eller servera såsen i en liten skål brevid.

Detta är en av mina nya favoriträtter som jag varmt rekommenderar, så smaklig måltid och lycka till!!

/ Karin


Kommentarer
Postat av: Elin

Härligt Karin!! ;)

2012-01-18 @ 16:55:50
Postat av: Johanna

Ja, hejja Karin!!

2012-01-18 @ 19:06:14
Postat av: Karin

Yes, äntligen fick jag till ett inlägg ;)

2012-01-18 @ 19:41:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0