Skink-,ost- och broccolipaj


Riktigt god, krämig paj med skinka, västerbottenost, brie och broccoli!

Ingredienser
156 g (för att vara exakt) västerbottenost
Några bitar krämig brieost
1 litet färskt broccolihuvud
200 g riven skinka
3,5 dl grädde
3 ägg
Salt, peppar

Pajdeg
Okej, jag fuskade och tog i all enkelhet ett paket pajdeg som jag hade hemma (man tillsätter bara vatten och slipper dessutom förgrädda). Jag lyckas aldrig (hur man nu kan misslyckas) med hemmagjord pajdeg och denna blir kanon!


Sätt ugnen på 200 g. Gör iordning pajdegen och tryck ut den i en form med löstagbar kant (26 cm). Dela sedan på broccolihuvudet så det blir små buketter och koka i vatten med lite salt tills buketterna mjuknat. Häll av vattnet och låt broccolin svalna.

Strö över skinka i botten av pajen och fördela ut några bitar brieost (utan kanter).

Häll sedan på broccolibuketterna..


Blanda riven västerbottenost, grädde, ägg, salt och peppar och häll sedan över broccolin. In i ugnen i ca 40-60minuter.


Kolla när det gått ca 40 minuter om det blivit någon färg på pajen. Jag tog ut pajen för tidigt (40 min) så därefter testade jag att ta tag i kanten på pajformen med en grytlapp och skakade försiktigt för att se om det "dallrade". Låt den stå i ugnen tills det inte "dallrar" så mycket, annars är den garanterat för lös. Lägg över folie om pajen börjar få för mycket färg! Min ugn är inte riktigt som den ska, därför är det nog bäst ni kollar efter 40 min :)

Servera med en god sallad till- ett måste till paj!

Supergott! Det måste ni testa :)

/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0