Köttfärssoppa


Bilden ger inte soppan rättvisa. Ser inte riktigt lika apitligt ut som det var ;)

Ingredienser:
400 g köttfärs
4 potatisar
1 gul lök
1 pressad vitlök
2 msk tomatpuré
2 dryga teskedar stark paprikakrydda
1 grönsaksbuljong (1 l vatten)
Salt
Vitpeppar
Chilikrydda
Lite smör att steka i

Börja med att skala potatis och tärna den i mindre bitar. Skala och grovhacka löken. Fräs på löken i lite smör. Häll sedan på vatten och buljong. Lägg i potatisen, den pressade vitlöken och tillsätt tomatpuré och paprikakrydda. Låt koka under lock i ca 10 minuter.

Stek under tiden köttfärsen och krydda med salt, vitpeppar och lite chilikrydda. När köttfärsen brynts klart så häller du över den i soppan och låt koka tills potatisen är klar!

Servera med en klick cremefraiche som du blandat lite pressad vitlök, salt och peppar i. Ett nybakat bröd till sitter ju heller aldrig fel :)

Måste även tillägga att soppan tar minimalt med tid att göra- perfekt en stressig vardag- så länge man tagit fram köttfärsen ur frysen på morgonen innan jobbet vill säga.

/Elin


Kommentarer
Postat av: Ida

Den här är jag sugen på att prova Elin, men jag har en fråga. 1 buljongtärning skal ju blandas med 1/2 liter vatten. Ska det vara 1 buljongtärning till vattnet (1 liter) eller 2?

2012-01-27 @ 00:28:52
Postat av: Elin

Jadu Ida haha... Jag har någon gång läst på förpackningen 1 tärning per liter vätska men då har jag förmodligen, återigen, läst som jag vill haha.. Har alltid haft 1 liter vatten till en buljongtärning ;) förutom köttbuljong för då har jag en sån där burk med buljongpulver så då tar jag på känn :)

2012-01-28 @ 22:57:15
Postat av: Ida

Då tycker jag att du ska kolla förpackningen en gång till :P Haha! Det står att hela förpackningen ger 6 liter vatten och eftersom det ligger tolv tärningar i så måste det ju vara 1/2 liter på varje tärning :P Men då tar jag en tärning och en liter vatten när jag gör den här soppan :D

2012-01-28 @ 23:53:26
Postat av: Elin poolis

Tack för upplysningen ;) Tycker definitivt du ska ta två tärningar som det ska vara :) Kanske därför jag alltid fått krydda lite extra ;)

2012-01-29 @ 14:19:14
Postat av: Ida

Ikväll har vi ätit din soppa och den uppskattades av alla. Riktigt gott! Till det åt vi hemmagjorda baguetter, smarrigt!



P.s. Det fungerade finfint med två buljongtärningar ;)

2012-02-16 @ 21:00:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0