Chiliglaserad kyckling med rotsaker


Supgergod och enkel middag! Måste prövas!


3 portioner

3 kycklingfiléer
200 g palsernacka
300 g morrötter
1 röd lök
250 g körsbärstomater
olja
flingsalt och peppar

Marinad:
1/2 msk solrosolja
1 msk sweetchilisås
1 msk soja

Fetaoströra:
150 g fetaost
1 dl naturell yoghurt
2 msk hackad färsk timjan


Sätt ugnen på 200 grader. Skär upp palsternackan och morötterna i stavar och rödlöken i klyftor. Blanda marinaden och pensla på runt om hela kycklingfiléerna. Innan jag gjorde detta så delade jag mina filéer i två eftersom de var så stora. Lägg sedan de marinerade kycklingfiléerna på en plåt täckt med bakplåtspapper och lägg rotfrukterna och löken runt om. Pensla på lite olja på rotfrukterna och strö över lite flingsalt och peppar. Baka sedan detta mitt i ugnen i ca 30 minuter eller tills kycklingen blivit 70 grader om du använder dig av ungstermometer. Snurra också gärna plåten efter halva tiden, då gräddas allt jämnare. När det är 5 minuter kvar lägger du på körsbärstomaterna på plåten.

Medan du väntar blandar du fetaosten, yoghurten och timjan. Sedan är det klart att servera!


Superduper smarrigt!
/ Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0