Bloggfesten: Rödbetspaj med fetaost

Receptet är för en vanlig stor paj, men till bloggfesten tyckte jag att de va lite finare att göra minipajer.
Pajdeg:
2 1/2 dl vetemöjl (jag tog hälften vetemjöl, hälften grahamsmjöl - tycker det blir godare så!)
75 g smör
3/4 dl kesella (10%)
Fyllning:
600 g färska rödbetor
1 gul lök (men i mina minipajer skippade jag löken då det inte är en favorit)
1 msk smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
150 g fetaost
4 ägg
2 dl matyoghurt
1 dl mjölk
1/2 dl hackad persilja
Gör så här:
Borsta av och koka rödbetorna med skalet på i 30-45 minuter. Blanda samman mjöl och smör (enkelt gjort i matberedare om du äger en sådan). Tillsätt kesellan och arbeta ihop till en deg. Kavla eller tryck ut degen i en pajform, ca 24 cm i diameter. Låt vila i kylen ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader.
När rödbetorna är mjuka, skala och skär dem i bitar. Skala och hacka löken, fräs den i smör i en stekpanna ca 3 minuter. Tillsätt rödbetorna. Krydda med salt och peppar.
Förgrädda pajskalet mitt i ugnen i ca 10 minuter.
Vispa ihop ägg, yoghurt och mjölk. Smula fetaosten och rör ner tillsammans med persilja i smeten. Lägg rödbetorna och löken i pajskalet, häll över äggstanningen. Grädda mitt i ugnen ca 40 minuter.
Perfekt om man, som jag, har haft ett sug för rödbetor den senaste tiden, men nu är det begäret stillat för ett tag efter desa pajer och Elins smaskiga blandning med rödbetor, chevreost och honung!!
Smaklig måltid
// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0