Bloggfesten: Mini-hjortoncupcakes med marängsmörkräm


Supersmarriga och supersöta!


Cupcakes:

1 ägg
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
1,5 dl vetemjöl
0,5 dl mjölk
75 g smält smör

 

0,5 dl Hjortronsylt

 

Vispa ägg och socker poröst. Blanda och vänd i vaniljsocker, bakpulver och mjöl. Tillsätt mjölken och det smälta smöret. Placera muffinsformarna (gärna dubbla om du inte har muffinsform) på en plåt och fördela smeten i formarna. Jag fyllde 3/4 av mina och det blev toppen. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca 10 min. Låt svalna. Gröpa sedan ur små hål i cupcaksen och fyll med hjortronsylt. Spritsa på marängsmörkrämen och dekorera gärna med lite strössel. Servera!

 

 

Marängsmörkräm:

2 äggvitor
1,5 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk citronsaft
150 g mjukt smör

 

Vispa äggvitor, socker, vaniljsocker och citronsaft i en rostfri bunke över ett vattenbad tills marängen tjocknat och blivit 60-65 grader varmt. Obs, det går fort som tusan! Fortsätt sedan att vispa marängen på hög hastighet tills den har blivit riktigt fast, det bör ta ungefär 10 minuter. Sänk sedan hastigheten på elvispen och klicka i och vispa ned mindre bidar av smöret med jämna mellanrum. Marängen skall ha hunnit bli slät och fin innan man tillsätter nytt smör. Klart!

 

Förfara inte marängsmörkrämen i kylskåpet för då blir den för kall och går inte att spritsa. Sen måste jag vara ärlig och säga jag fick en hel del marängsmörkräm över så det skulle kanske ha räckt med hälften.

 

 

Lycka till!

/Ida


Receptet kommer från Kalasgott


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0