Silltårta

Den här silltårtan har jag gjort varje påsk/midsommar i några år nu. Den är otroligt försvinnande god! Det bästa av allt är att den går att göra halva med sill och halva utan (för de som inte gillar sill) och lika god ändå!


1 pkt bröd. Jag brukar använda längtan.
6-9 medel/hårdkokta ägg
1 stor burk creme fraiche (5 dl)
200 g philadelhiaost
2 burkar mästarmatjessill
2 tsk fransk senap
Hackad dill (ungefär ½ dl)

Garnera med hackad dill, gräslök, rödlök och hackade ägg.

Koka äggen. (Jag brukar ta 6 ägg till röran och 3 till garnering). Lägg de ägg du ska ha till garnerning åt sidan. Hacka de resterande sex äggen. Skiva mästarmatjes i mindre bitar. Blanda sedan de hackade äggen, sillen, creme fraichen, philadelphiaosten, dillen och senapen till en röra.

Skär sedan av kanterna av brödet och varva sedan röran och bröd så det blir som en smörgåstårta. Bred lite av röran ytterst och garnera sedan med hackad rödlök, gräslök, dill och hackat ägg.

Tårtan är god samma dag men om man låter den stå i kylskåp över natten blir den saftig och drar till sig mer av smakerna. Låter man den stå över natten så kan man göra klart allt utom garneringen. 
Vill man göra halva tårtan utan sill så gör man likadant bara att man delar på röran i två bunkar och har sill i den ena (möjligen minskad mängd sill). Sedan kan man markera vilken del av tårtan som är utan sill med t.ex. små svenska flaggor :)

Sjukt god! Perfekt till midsommarbuffén!


/Elin


Kommentarer
Postat av: marika

oh vilken läcker tårta!Ser urgod ut! Den måste jag testa i midsommar, kanske skippa smögencheesecaken i år..eller så gör jag båda två =)

2012-04-18 @ 21:09:08
Postat av: Elin

Den är riktigt god :) gör båda ;)

2012-04-19 @ 18:28:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0