Lussekatter

Julkänslorna börjar smyga sig på och jag blev riktigt sugen på att baka mitt i allt pluggande! Det resulterade i både saffransbullar och lussekatter, så nu ska jag nog klara av första advent i alla fall!
Ingredienser
ca 35 st

50 g jäst för söta degar
100 g smör
5 dl mjölk
250 g kesella
1 g saffran (2 påsar)
1 1/2 dl socker
1/2 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl
Russin till garnering
1 ägg till pensling
Gör så här:
Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37 grader. Rör ner saffran (mortla helst först tillsammans med en sockerbit). Smula sönder jästen i en bunke och rör ut den i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, kesella, saltet, socker och nästan allt vetemjöl. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter, ca 5 min i maskin alt med elvispens degkrokar. Låt jäsa 30 minuter under bakduk.
Sätt ugnen på 225 grader. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk, dela degen i ca 35 delar och baka ut i enkla lussekatter. Lägg på bakplåtspapper på plåt. Garnera med russin. Låt jäsa i 20 min.
Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i 5-8 minuter. Låt svalna på galler.
(Receptet kommer från arla)
Servera med glögg och pepparkakor!
// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0