Kyckling i balsamicosås



Hej vänner!
Här kommer en kanongod, enkel kycklingrätt- Parmainlindad kyckling i balsamicosås. Jag missade dock att köpa parmaskinka men det blev kanongott ändå. Skriver ändå receptet som det ska vara...

Detta behövs till 4 portioner:
500 g Kycklingfilé
Salt
Peppar
2 tsk Oregano
Smör att steka i
Parmaskinka
2 dl vispgrädde
2 msk balsamvinäger
1 msk konc. kycklingfond
2 pressade vitlöksklyftor
färsk oregano (om du har hemma, ej nödvändigt!)

Sätt ugnen på 225 grader. Dela kycklingen i lika många delar som du har parmaskinka. Salta och krydda kycklingen med peppar och oregano. Bryn kycklingen i smör. Linda sedan parmaskinkan runt kycklingen och lägg i en ugnsfast form. Vispa ihop grädde, balsamvinäger, kycklingfond och pressad vitlök (jag hällde i lite extra oregano också). Häll blandingen över kycklingen och stek det sedan i ugnen i ca 15 minuter.

Till detta serverade jag pommes frites då det var brist på annat hemma. Sedan kokade jag upp blomkål och haricoverts tills det blev mjukt, hällde av vattnet och stekte på det lite snabbt tillsammans med salt, peppar och vitlök i smör. Fabulous! :) Hade dock varit piffigt med någon god, röd tomat till kanske :)


Smaklig måltid!
/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0