Müsli



Long time no see! Man får be om ursäkt för så usel uppdatering från min sida. Jag skyller ifrån mig på resor till Örebro och Italien där man snällt får sin mat serverad. Skärpning från och med nu :)

I fredags var jag ledig och bestämde mig därför att göra min egen müsli. Det är ju så fantastiskt gott på morgonkvisten. Jag freestylade lite och plockade från flera olika recept jag hittade, men ska försöka att återge på ett ungefär hur jag gjorde. Det fina med att göra egen müsli är ju också att man kan ha i det man gillar och ta hur mycket man vill av allt. Men såhär gjorde jag:

4 dl  havregryn
1 1/2 dl  grovhackade sötmandlar
1 1/2  dl solroskärnor
1/2  dl kokosflingor
Lite kanel och eventuellt råsocker eller rörsocker

Blanda ihop dessa ingredienser i en bunke, och häll i ca 1 dl vatten, lite olja (inte oliv-) och lite lite honung så att det binds ihop. Bred ut på en plåt och ställ in i ugnen på 200 grader i ca 20 minuter. Är det inte inne tillräckligt länge blir det inte knaprigt, och är det inne för länge kan mandelbitarna bli stenhårda, så man får prova sig fram lite. Jag tror det kan vara bra att ha på varmluftsugn för er som har det, så att det blir torrt inne i ugnen. Rör om ett par gånger under tiden. Låt müslin svalna och ha sedan i:

Russin
Hackad torkad aprikos
Gojibär

Eller vad man nu vill ha i. Välj och vraka mellan olika sorters nötter, frön och torkade frukter och bär! Både nyttigt och gott! Jag hade förresten för avsikt att ha i linfrön också, men glömde bort dem...









/Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0