Blueberry Cheesecake



I helgen hade storstaden finbesök av mina föräldrar, och när föräldrar och hälsar på blir det alltid en hel del fika! Så jag tänkte att jag skulle passa på och prova ytterligare ett av Leila Lindholms recept. Jag var lite nervig att det inte skulle gå vägen i min gasugn, men jag provade alla tricks jag hittade. Om det finns någon annan där ute med gasugn, här är mina tips: Ställ en tom plåt längst ner i ugnen eftersom all värme kommer underifrån. Det får värmen att cirkulera lite jämnare i ugnen. Ställ sedan formen med ditt bakverk på en plåt med bakplåtspapper (för att hindra bränd botten i största möjliga mån) allra längst upp i ugnen. Tack var dessa knep blev kakan helt helt fantastiskt god. Jag fick till och med höra "Det här är den godaste cheesecaken jag någonsin ätit". Visserligen var det mamma som sade det, och mammor är ju kända för att säga snälla saker. Men jag tror henne, och min bror sade även "Hade jag tyckt om cheesecake så hade den här varit jättegod".
  • 300 g  Digestivekex
  • 150 g  Osaltat smör
  • 1 dl  Strösocker
  • 1 dl  Majsmjöl
  • 2 tsk  Vaniljsocker
  • 600 g  Philadelphia
  • 2,5 dl  Kesella 10 %
  • 3 st  Ägg
  • 1 dl  Vispgrädde
  • 200 g  Vit choklad
  • 1 dl Frysta blåbär

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret.

2. Krossa kexen i mixer och rör i det smälta smöret.

3. Packa blandningen hårt en form med löstagbar botten. Grädda botten i 10 minuter och låt den svalna.

4. Blanda socker, majsmjöl och vaniljsocker i en skål. Häll i kesella och färskost och vispa krämigt med en elvisp.

5. Höj temperaturen i ugnen till 200 grader. Tillsätt äggen och vispa väl. Häll i grädden lite i taget under vispning.

6. Smält chokladen i ett vattenbad och rör ner den i smeten.

7. Fyll smeten över kakbotten och strö över bären på toppen. Grädda kakan i 30 minuter. Har man en vanlig ugn kan man täcka kakan med aluminiumfolie när den fått gyllene färg för att den inte ska bli för bränd. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i 30 minuter.

8. Låt cheesecaken stå i kyl över natten eller 6-8 timmar för att den ska sätta sig och bli lättare att skiva upp i snygga bitar.




Psst, tjejer... Den gick inte riktigt åt, och halva kakan ligger nu i frysen. Har ni tur ligger den kvar där på lördag :)

/Josefine

Kommentarer
Postat av: Marika

åh den här kakan bakade jag för första gången i somras och den hamnade snabbt bland favorit recepten, helt fantastiskt underbar! Är riktigt impad om du lyckas spara något till lördag hehe =)

2011-05-24 @ 22:14:14
Postat av: Anna - Man ser floden

Hej! Jag har precis hittat er sida. Det lilla jag har hunnit läsa gör mig mycket hungrig och jag ska prova många av recepten framöver.



Anledningen till att jag hittade hit var att jag googlade på laga mat i gasolugn. Jag och maken bor ute i Portugals glesbygd och har inte möjlighet att ha en elugn utan all mat måste lagas i en gasolugn.



Hittills har jag bara haft två spisplattor att laga mat på. Men eftersom vårt hus nu är färdigt kommer en hel gasolspis med fyra plattor och en ugn levereras hit på måndag eller tisdag. Jag har aldrig lagat mat i en gasugn innan och förstår att det kräver en heldel av tips och trix. Jag har noga antecknat tipset här ovan. Finns det mer tips och trix som du kan delge vore jag mycket tacksam.

2011-09-10 @ 13:07:11
URL: http://www.portugal-alentejo.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0