Blåbärsscones



Jag fortsätter på temat frukost. I lördags ställde jag mig med otåligt hungrig mage och gjorde scones till frukost, och modifierade ett recept av allas våran Leila. Hon hade ett recept med citron, men den eliminerade jag och gjorde enbart blåbärsscones.
6 stycken

7½ dl vetemjöl (jag tog 4 dl "vetemjöl special med fullkorn" och resten vetemjöl)
½ tsk salt
1½ tsk bakpulver
½ dl råsocker
125 gram kallt smör
1 ägg
2 dl mjölk
1½ dl blåbär


1. Sätt ugnen på 250 grader.
2. Blanda vetemjöl, salt, bakpulver och råsocker i en bunke.
3. Tärna smöret och nyp ihop det med de torra ingredienserna. 
4. Vispa samman ägg och mjölk.
5. Blanda vätskan och de torra ingredienserna till en deg.
6. Vik in blåbären i degen utan att de mosas alltför mycket.
7. Dela upp degen i sex, och hgör bollar som du plattar ut
8. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, pensla med uppvispat ägg och strö över lite råsocker.
9. Grädda gyllene i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.


Bre på Philadelphiaost eller Cream Cheese för den ultimata njutningen! Till det gjorde jag en vanlig hederlig smoothie på lättyoghurt, banan och frysta hallon. Och så ett kokt ägg med kaviar. Det är sådant som lyser upp en lördagförmiddag :)



Jag vet, det blev inte så bra bilder, men jag var sjuuuukt hungrig efter att ha stått och bakat på morgonkvisten :)

/Josefine

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0