Västerbottenmos


Till det finfina moset åt vi ryggbiff, smörstekt sparris och hemmagjord bearnaise, vilket jag också kan rekommendera (mycket godare än de man köper), men har inte så bra koll på hur den gjordes. Det står i Rutiga kokboken ;)


Ännu ett recept som är inspirerat av veckans "Halv åtta hos mig"! Och återigen hamnade det lite västerbottenost i maten. Man kan ju aldrig få för mycket ost liksom. Nu skulle egentligen denna rätt ha varit lite snyggare, man ska nämligen göra den i små portionsformar. Tyvärr är inte det något som vi äger, så jag gjorde dem istället i en muffinsplåt för stora amerikanska muffins. Jag skulle haft dem i ugnen längre insåg jag efteråt när de sjönk ihop till en blaffa, men köttet var klart och började kallna, och jag har som jag kanske tidigare nämnt en nedrig gasugn som inte gärna ger maten någon färg på toppen i och med att all värme kommer nerifrån. Men bortsett från detta så var det gött mos!

Du behöver (4 port):

  • 1 kg potatis
  • 2.5 dl crème fraiche
  • 1 påse riven västerbottensost
  • 2 st vitlöksklyftor
  • 1 knippe persilja, färsk
  • 2 msk smör
  • 0.5 dl mjölk
  • Salt & Peppar

Gör såhär:
  1. Skala och skär potatisen i små bitar, koka tills den är mjuk
  2. Låt potatisen svalna något
  3. Tillsätt crème fraiche och rör ihop
  4. Tillsätt 1 dl västerbottenost, pressa i vitlök och rör ner ett knippe finhackad persilja
  5. Ha i smöret och mjölken
  6. Rör med elvisp tills moset är poröst och lagom komsistens
  7. Smaka av med salt och peppar
  8. Klicka i moset i portionsskålar, strö över lite västerbottenost och gratinera i övre delen av ugnen i ca 8-12 min, tills den fått gyllene färg


/Josefine


Kommentarer
Postat av: Renjävel

VästerbottenSost!!! ;-)

2011-03-15 @ 15:56:11
Postat av: Josefine

"Åh det verkar gott" heter det Karro ;)

2011-03-15 @ 18:56:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0