Oststicks och Chévresnittar

I fredags hade jag och pojken myskväll med plockmat och vin. Inspirerad av "Halv åtta hos mig" var jag jättesugen på att testa parmesansticksen som jag såg i ett av avsnitten. Men istället för parmesan använde vi västerbottenost. Det blev extremt goda snacks!

Du behöver:
  • Smördeg
  • En äggula
  • Västebottenost (eller parmesan, eller annan smarrig ost)

  1. Lägg ut smördegen på en plåt
  2. Pensla med vispad äggula
  3. Strö osten över halva degen
  4. Vik degen dubbelt
  5. Pensla på båda sidorna så att sticksen får fin färg i ugnen
  6. Skär i bitar
  7. Snurra varje bit så att den blir lite sådär snitsigt skruvig
  8. Grädda i ugn i 225 grader tills de fått färg






    Ett annat hett tips är chèvresnittarna som ni ser på bilden. Lägg på en bit chèvre, honung och svartpeppar och grädda i ugnen en stund. Superenkelt och alldeles alldeles underbart, passar dessutom extra bra till ett glas mousserande! Utöver det så ser ni parmalindad smörstekt sparris, haloumi och drumsticks. Kanske lite inspiration till plocktallriken!

    /Josefine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0