Kokostosca


I helgen var jag bak-sugen. Sugen på att baka alltså. Inget annat... Föräldrarna var på besök i staden, så jag kände på mig att det skulle komma att bli ett par fikastunder. Jag vill inte vara skrytsam, men ååå så god den här kakan blev. Den är lite som en kladdkaka med kokostoscafyllning. Tyvärr blev den inte så vacker, och ännu mindre vackert blev fotot då jag kom på efter att skurit upp den och stoppat in den i frysen att jag glömt fota. Men låt inte ögat lura, den är väldigt mumsig.


För kladdkakebottnen behöver du:

200 g smör
4 ägg
5 dl socker
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
3 dl vetemjöl

Kokostoscan:


1 frp à 200 g kokosflingor
1 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1,5 dl grädde
75 g smör

 

Sätt ugnen på 200

Smält smöret

Klä en ugnsform med bakplåtspapper (ca25x35 cm)

Vispa ägg och socker


Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Sedan vetemjöl och det smälta smöret. Rör till en jämn smet.

Bred ut i formen och grädda mitt i ugnen i 15 minuter

Gör under tiden kokostoscan:

Häll kokos, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt plattan på medelvärme. Rör om när smöret smälter så att du får en jämn smet även här. Låt koka upp och låt sedan sjuda i fem minuter.

När kakan är klar breder du på glasyren och gräddar allt i ytterligare tio minuter tills kakan fått en gyllenbrun färg.

 

 

/Josefine


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0