Marinerade kycklingfiléer

 

Det här är bara sååå gott om ni frågar mig. Idéen fick jag från Marika på hennes födelsedagsmiddag, receptet i sin tur kommer härifrån (några få förändringar dock).  Detta ska förberedas dagen innan det ska ätas (!)

Kyckling i marinad
1 kg kycklingfiléer
salt
malen vitpeppar

Marinad
1 dl olivolja
1 dl creme balsamico
4 msk honung
1 tsk salt
1 tsk svartpeppar

Topping
3 finhackade vitlöksklyftor
½ kruka rosmarin
½ kruka salvia

Dag 1:
Sätt ugnen på 200 grader. Börja med att steka kycklingfiléerna så att de får en fin ljusbrun stekyta. Lägg sedan över filéerna i en ugnsform och låt de stekas klart i ugnen. Med min ugn tog det ca 45 minuter innan kycklingen var klar och då stod formen i nedre delen av ugnen. Under tiden kycklingen står i ugnen så kan du förbereda marinaden.

När kycklingen är klar kan du låta det svalna något på en skärbräda. Ta sedan två dubbla plastpåsar och lägg ner filéerna och häll sedan över marinaden. Gnugga in marinaden runt om alla filéer. Ställ sedan in i kylen över natten. 

Dag 2:
Några timmar innan det är dags att äta kan du förbereda toppingen. Finhacka vitlöken och örterna. Blanda samman i en burk som går att försluta med lock och ställ in i kylen.

Någon timme innan matdags kan du ta ut kycklingfiléerna och skiva i lagom stora skivor och lägga upp på ett serveringsfat. Skeda över det sista av marinaden och avsluta med toppingen.

 


Så himla gott och jag serverade detta tillsammans med en hemmagjord färskpotatissallad och chilibea.

/Elin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0