Smarrigt brytbröd


Ernst riktigt goda bröd. Bör ätas färskt då det inte är så gott dagen därpå.


25 g jäst
2 tsk havssalt
3 dl fingervarmt vatten
1 tsk honung
7 dl vetemjöl specia
l

150 g mozzarella
150 g parmesan
1 dl pumpafrön
2 dl kalamataoliver (urkärnade)
5 kvistar färsk rosmarin
2 msk olivolja


Deg:
1. Smula jästen i en bunke och rör ut den med lite utav vattnet.
2. Tillsätt saltet.
3. Häll i resten av det ljumma vattnet och rör om.
4. Häll i honungen.
5. Tillsätt lite utav mjölet åt gången under omrörning tills du fått en smidig deg.



6. Knåda ut degen till en 0,5-1 cm tjock brödkaka.
7. Lägg kakan på en plåt.

Topping:
8. Skär upp mozzarellan och lägg på brödkakan.
9. Hacka oliverna grovt och lägg dem på brödet.
10. Riv grova skivor parmesan och smula över.
11. Ta ett par rejäla rosmarinkvistar och lägg på.
12. Låt jäsa i 30 min.




13. Placera brödet i mitten av ugnen och grädda tills den fått fin färg, ca 20 min.
14. Ringla lite olivolja över och servera.


Vi tyckte att det lite för kletigt för att bryta brödet så vi valde att skära upp det i bitar i stället. Riktigt gott blev det.

/Ida

Kommentarer
Postat av: milla

Brödet ser ljuvligt ut.

2011-07-30 @ 10:24:04
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com
Postat av: Coquina

Vilken mysig blogg ni har, jätteskoj med en till matblogg :) Vill tipsa om min sommartävling jag har på min matblogg, den går ut om två dagar så vore superskoj om ni ville vara med och tävla :)

2011-07-30 @ 21:50:41
URL: http://coquina.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0