Tacobadkar



Nu kommer mamma bli glad för här kommer ett hett tips om en rätt som jag blev bjuden på hemma hos lilla mamma och pappa, och sedan dess har jag och J gjort den här hemma med jämna mellanrum. Vi är ju inte lika fanatiska över tacos som så många andra så det här (och fajitas) är vår variant.

Du behöver (4 port):
  • Taco tubs
  • En hel kyckling
  • 2 tomater
  • 2 dm gurka
  • 1 röd paprika
  • 1 gul paprika
  • 1 rödlök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 1 tsk Sambal Oelek
  • 1-2 lime
  • 100 g riven ost
  • 2 dl crème fraiche
  • 1 msk honung
  • salt
För den ultimata upplevelsen - köp en hel färsk kyckling och tillaga den själv. Det blir 100 gånger godare än att köpa torra frysta filéer. Det är ju dock lite äckligt att stycka den själv, men jag överlåter den uppgiften till mannen i huset. Han lägger den i en form, har på soja, smör och kryddor, skjutsar in pippifågeln i ugnen i ca en timma, och tar ut den då och då för ösning.



Sedan är det dags att hacka hacka hacka. Tomaterna, gurkan, paprikorna, rödlöken och vitlöken ska hackas i små små bitar och blandas i en skål. Därefter smakar du dig fram med saften från lime, Sambal Oelek och salt. Ska du bjuda på det och det ska se snyggt ut så kan du lägga ner lite extra tid och pilla bort det rinniga i tomaterna och skrapa bort "kärnorna" från gurkan.




När kycklingen har svalnat skär du den i ganska små bitar.

Nu har man två alternativ. Antingen gör man som jag (som föredrar mina grönsaker kalla och otillagade) och lägger i kyckling och ost i tacoskalen, skjuts in i ugnen tills osten har smält, och sedan på med grönsaksröran. Eller så gör man som min käre sambo och låter även grönsaksröran vara med i ugnen, och toppar allt med ost. Man får göra precis som man vill!

Slutligen, när det äntligen är dags att ätas så klickar du på lite crème fraiche blandat med honung!

/Josefine

Kommentarer
Postat av: Sabina

Vad kul med en ny variant av tacos, detta måste jag absolut prova!! Fin blogg ni har förästen! Kram

2011-02-24 @ 08:51:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0