Smörgåstårta

 

När jag hade min examensfest för nära och kära så bjöd jag på en hemmagjord smörgåstårta. Så himla gott och det är så roligt att göra en egen! Det var uppskattat och många (om inte alla till och med) tog om, det är ju ett gott betyg :)

Det blev en väldans stor och räckte till sisådär 25 personer, använde då landgångsbröd 3 påsar (12 bröd?) skulle ha varit 4 påsar men blev lite miss i planeringen så fick köra på formfranska, men det gick lika bra det. (Blir lika stor som en ugnsplåt) Ursprungsreceptet kommer från kryddburken.se!

Jag gjorde 3 olika fyllningar
1. Första tog jag strimlad skinka och mimosasallad som jag mixade med stavmixer så att det blev en relativt slät röra.

2. Andra lagret bestod av leverpastej, bredbar, typ en hel "burk", bostongurka ganska mycket, jag tog nog 3-4 msk. + grundröra bestående av vispad grädde och cremefraiche + salt och peppar.
3. Sista lagret blev det hackade kokta ägg blandat med mjukost (funkar bra med ägg, creme fraiche och lite majonäs också)

Svårt att säga mängd men jag tog rätt så mycket av allt, inte kul om det blir för lite och torrt, gör grunden dagen innan, blir saftigare då!

Avslutade sedan med att täcka hela tårtan med grundröran (vispad grädde, creme fraiche, salt och peppar)

På självaste "ätdagen" så lägg på ostskivor och sedan massa hackade kokta ägg. Resultatet och garneringen ser ni på bilderna nedan :)


Krispsallad runtom, skinkrosetter, ostsnurror, gurka, kiwi, körsbärstomater, massa räkor, dill, citron.


Sjukt god! Testa!
/ Elin


Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja den var verkligen sjukt god det kan jag intyga! yum yum =) Kul att du delar med dig av receptet här =)

2011-02-11 @ 15:08:56
Postat av: Marika

Glömde skriva mitt namn men du kanske förstod att det var Marco som var i farten nu igen =)

2011-02-11 @ 15:58:33
Postat av: Ida

Helt fantastiskt god var den! Måste säga att jag är impad över din prestation :)

2011-02-11 @ 17:29:02
URL: http://idafotograferar.blogg.se/
Postat av: Karin

Sjukt god smörgåstårta!! Verkligen värt att testa den :-)

2011-02-11 @ 17:45:00
Postat av: Josefine

Ja det här var fina grejer! Jag och Jesper bestämde oss precis för att göra oss en minivariant i helgen!

2011-02-11 @ 18:29:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0