Prinsesstårta

Prinsesstårta var min favorit när jag var liten och idag kände jag att jag ville göra en favorit i repris. Tårtan blev uppskattad och jag blev verkligen nöjd med resultatet.



Ingredienser:
  • Tredelad kakbotten
  • 2 dl vaniljkräm
  • 4 dl vispgrädde
  • 1-2 tsk vaniljsocker
  • hallonsylt
  • 1 st marsipanlock
  • pyntgelé

Gör så här:

1. Börja med att vispa grädden tjockt.
2. Blanda i vaniljkrämen och lite vaniljsocker i grädden och vispa igen till en lagom fast konsistens.
3. Lägg första botten på ett serveringsfat och täck ytan med ett rikligt lager med hallonsylt.
4. Lägg på nästa bottendel men välj den här gången den översta delen. Som praoelev på ett konditori lärde jag mig att mittendelen är lättare att böja utan att den spricker.
5. Lägg på nästan allt av gräddblandningen och forma massan som en kupol.



6. Placera nu den tredje delen av kakbottnarna på toppen av gräddkupolen.
7. Smörj ut det sista av grädden på toppen och på sidorna av tårtan, detta kommer att fungera som ett klister för marsipanen.
8. Rulla ut marsipanlocket och plasera det uppe på tårtan och skär bort den överflödiga marsipanen.



9. Gör några rosor eller roliga figurer av den överflödiga marsipanen. Låt fantasin flöda.
10. Skriv eller gör något skojigt med pyntgelén.



/ Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0