Kantarellrisotto

Här kommer en ganska tjusig rätt som passar finfint på helgen! Risotto har ju fått lite rykte om sig att vara svårt att få till. Men om jag klarar det så klarar ni det! Hemligheten är tålamod, och att inte ha bråttom. Och jag har sällan bråttom :) Denna smaskiga härlighet gjorde jag när jag och min bror lagade mat till mamma och pappa för ett tag sedan.
Receptet är från Recept.nu (4 port)
  • 500 g blandsvamp, trattkantareller, ostronskivling, shiitake eller annan svamp
  • 1 l hönsbuljong
  • 1 liten finhackad gul lök
  • 20 g smör
  • 4 dl arborio- eller avorioris
  • 1 dl vitt vin
  • 20 g smör
  • 50 g riven hälsingeost
  • salt & peppar

1. Fräs svampen i en stekpanna med lite smör.

2. Koka upp buljongen.

3. Fräs löken i en kastrull med smör. Lägg i hälften av svampen och rör ner riset. Värm tills riskornen är täckta av en tunn hinna fett och är lätt transparent.

4. Slå i vinet och låt det koka in, späd med en skopa kokande buljong under ständig omrörning. (Det är det som är nackdelen med denna rätt - man kan typ aldrig lämna kastrullen.) Fortsätt att späda och röra om vart annat, tills riskornet har en liten kärna kvar, det vill säga att det har ett lätt tuggmotstånd.

5. Drag pannan av plattan precis innan det är klart eftersom riset efterkokar något.

6. Tillsätt, smör och hälsingeost (är säkert gott med så gott som vilken ost som helst) och smaka av med salt och peppar.

7. Låt risotton vila i 5 minuter, vänd ned den resterande svampen och servera med lite extra riven ost.

 

Yum yum yum! På bilden tar dock Bäbä vita lamm övertaget, vilket är ett bra serveringsförslag om man vill lyxa till det. Annat kött går såklart också finfint. Eller varför inte bara en sallad?

 

/Josefine



Kommentarer
Postat av: Marika

snygg uppläggning:)Har aldrig provat att göra risotto men nu måste jag ju bara prova, ser urgott ut!

2011-02-10 @ 08:16:29
Postat av: Elin

GÖTT!!

2011-02-10 @ 18:35:17
Postat av: Josefine

Ja för tusan, testa. Det är sååå gott! Men jag kom just på att det inte är bäbä vita lamm på bilden, det är ju ko-bebis (kalv alltså), tyvärr ganska dyrt men väldigt mumsigt till risotton, så känner man för att lyxa till det så rekommenderas det verkligen!

2011-02-11 @ 08:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0