Hallongrottor

Idag har jag återvänt till 90-talet och bakat hallongrottor. En småkaka som verkligen är värd en comeback. Minnena växte sig stora när den välbekanta smaken nådde mina smaklökar.




Ingredienser:
  • 4,5 dl vetemjöl
  • 1 dl socker
  • 1 tsk bakpulver
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 200 g smör
  • hallonsylt

Gör så här:
1. Blanda först ihop vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsockret i en skål.
2. Dela upp smöret i lite mindre bitar och häll också dem uppe i skålen.
3. Arbeta ihop alla ingredisenserna till en deg, matberedare funkar finfint. Men om du som jag inte hade tillgång till en går det alldeles utmärkt att knåda degen för hand, då rekomenderar jag dock rumstempurerat smör.
4. Låt sen degen vila lite i kylskåpet, då blir den lättare att arbeta med.



5. Sätt ugnen på 200 grader.
6. Lägg små muffinsformar på en plåt.
7. Rulla degbollar som är lite mindre än en pingisboll.
8. Gör en grop med tummen på toppen av degbollen och fyll hålet med hallonsylt.
9. Grädda grottorna i mitten av ugnen i cirka 10 minunter.




/ Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0