Grekisk kyckling i ugn


Hej på er! I fredagskväll hade vi "taste it" kväll med jobbet, vi delade upp oss i tre grupper och varje grupp ansvarde för förrätt, varmrätt eller efterrätt. Mitt lag stod för varmrätten- som blev grekisk kyckling i ugn med klyftpotatis. Supergott (detta har jag även blivit bjuden på av Karin en gång!). Blev ganska mycket mat kvar så fick med mig en doggybag hem och ikväll gjorde jag en repris här hemma. Det som behövs är:

Kycklingfiléer
Fetaost
Oliver, gröna och svarta
Grädde
Salt och peppar
Basilika (färsk eller torkad, vi hade torkad)

Potatis

Olivolja

Börja med att skala potatisen (eller som vi gjorde, borsta rent skalet). Skiva potatisen i klyftor och häll på olivolja, in i ugnen på 225 grader tills potatisen blivit mjuk och fått färg.

Skiva kycklingfiléerna och lägg i en ugnsfast form med lite olja i botten. Fördela fetaosten på kycklingen, salta och peppra, häll på oliverna och basilika och avsluta med att hälla på grädde. In i ugnen på 225 grader ca 20-30 minuter.. Ikväll toppade vi rätten med körsbärstomater och persilja! Såååå gott!

/Elin

Kommentarer
Postat av: Marika

åh det här lät som ett recept helt i min smak! ska jag absolut prova =)

2011-02-21 @ 12:31:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0