Glassandwich!



I måndags (alla hjärtans dag) när jag kom hem från skolan möttes jag av rosor och en tvårättersmeny, och äran att själv stå för efterrätten! Eftersom jag länge har känt ett sug efter GB:s sandwich så bestämde jag mig för att prova på att göra en egen variant, och hittade ett recept av allas vår Leila! Nu är ju hon lite övertaggad ibland så enligt hennes recept ska man göra även glassen (med smak av vit choklad) själv, men jag köpte mig en färdig hederlig vaniljglass. Men de underbara kakorna som ska omsluta glassen och göra den till en sandwich gör man såhär:
  • 250 g mjukt smör
  • 0.5 tsk salt
  • 1 dl strösocker
  • 1.5 dl ljust muscovadosocker (jag använde råsocker, det går lika bra!)
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 st ägg
  • 4.5 dl vetemjöl
  • 0.5 tsk bikarbonat
  • 100 g mörk kvalitetschoklad 70 %
  • 100 g pekannötter

Gör såhär:

Vispa smör, salt, strösocker, muscovadosocker och vaniljsocker krämigt.

Tillsätt ägg och vispa lite till.

Rör ner vetemjöl med bikarbonat och forma till en deg.

Tillsätt grovhackad choklad och hela pekannötter.

Forma degen till en rulle.

Plasta in och låt den vila i kylen någon timme.

Forma 12 bollar av degen.

Gägg dem plåtar med bakplåtspapper och platta till dem.

Grädda kakorna gyllene 12-15 minuter i 175 grader.

Sätt ihop din sandwich när den ska serveras. Två kakor med glass emellan.

 

 

Sååå gott, påminner om Ben & Jerrys underbar sandwich! Och de är även väldigt goda för sig själva, som kakor till kaffet!

 

/Josefine



Kommentarer
Postat av: Marika

Det här påminner om en efterrätt vi åt i Costa Rica som var gudomligt god,har länge tänkt att jag ska försöka göra den här hemma.. tack Josse!! =)

2011-02-21 @ 12:34:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0