Ajvarbiffar med havresallad och fetaostsås

Här kommer ett litet middagstips mina vänner!
Detta är en perfekt vardagsrätt - supergott och supernyttigt! =)
Receptet kommer från Millas Hälsoblogg.

4port

Sås:
3 dl gräddfil
1 kruka färsk basilika
200g fetaost
svartpeppar
Hacka basilikan, smula fetaosten och blanda med gräddfil och svartpeppar. Låt vila en stund i kylen så kryddorna hinner ta smak ordentligt.

Sallad:
3 dl kokt mathavre
1 paprika
Sallad ( isbergssallad och babyspenat efter egen smak)
Körsbärstomater
1/2 kruka färsk basilika
3 msk olivolja
salt, peppar
Koka mathavren enligt anvisningarna på förpackningen och låt svalna. Hacka och blanda i övriga ingredienser.Smaka av med salt och peppar och olivolja.

Biffar:
500g nötfärs
3 msk ajvar relish
1 ägg
1 tsk salt
100g fetaost( smula ner den i smeten)
Blanda ihop alla ingredienserna och forma till små biffar. Stek i smör tills de är färdiga.

Den här såsen är verkligen helt uuuunderbar!Den måste ni bara testa! Slurp!Passar även utmärkt till en bit grillat kött till sommaren...

Biffarna får en spännande orientalisk kryddig smak. Då min älskade sambo är syrian och älskar mat med hetta i, använde jag såklart Ajvar Relish "stark". Men det är bara att prova sig fram!


/ Marika

Kommentarer
Postat av: Elin

Marika du kunde!!! ;D Det lät riktigt gott, måste testas! :)

2011-02-09 @ 21:13:22
Postat av: Josefine

Bra jobbat Marika! :) Låter jättegott, ska testa!

2011-02-09 @ 21:25:59
Postat av: Marika

Haha ja nu börjar jag fatta det här =) Riktigt kul ju!

2011-02-10 @ 08:20:01
Postat av: camilla

Vad kul att en av mina recept fick vara med.

Ha det bra

Kram

2011-02-13 @ 13:53:04
URL: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0