Pepparkakor


Hemmabakta pepparkakor är ett måste för mig på julen. Dels är dom så goda, det är roligt att baka dom och det doftar ljuvligt gott hemma när dom är nybakade.

ca 300 stycken

300 g smör
5 dl socker
1 dl ljus sirap
1 msk malen ingefära
2 msk malen kanel
1 msk malda kryddnejlikor
2 tsk mald kardemumma
1 msk bikarbonat
2 dl vatten
1 1/2 liter vetemjöl



Rör rumsvarmt smör, socker och sirap smidigt. Rör först ner kryddorna och bikarbonaten, sedan vattnet och sist en del av mjölet. Använd gärna matberedare. Arbeta in resten av mjölet på bakbordet. Jag hade ungefär 2 dl av mjölet kvar. Låt degen sedan vila i kylsåpet i minst 1 dygn, insvept i plastfolie.

Ta fram en bit av degen i taget. Kavla den tunt. Ta ut kakor med mått och lägg dem på kalla plåtar med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 4-5 minuter (det går väldigt fort på slutet) på 200-225 grader.




Lycka till!
/Ida

Kommentarer
Postat av: Johanna

Ida, va fint med "bildspelet"! Du är ju såå duktig =) Vi kanske borde ha en heldags "bloggkurs" med dig, så att våra inlägg blir lika tjusiga! Kul i alla fall att det har varit bra med uppdateringar senaste tiden, nu ska vi bara hoppas att det håller i sig!

2011-12-01 @ 15:41:24
Postat av: Josefine

Flashigt Ida!! Jag ska bli bättre på detta, jag lovar! Ska försöka komma igång redan nu!

2011-12-06 @ 18:28:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0