Semsamknäckebröd


Jag har dilla på att baka och i helgen gick jag igång på att göra mina egna knäckebröd. Det blev riktigt gott och passar perfekt till kvällsfikat eller som tillbehör till maten.


16 stycken

50 g jäst
3 dl ljummet vatten
1 dl grovt rågmjöl
2 dl rågsikt
3-4 dl vetemjöl
2 tsk salt
1 dl sesamfrön


Det är viktigt att du kavlar knäckebröden med en räfflad kavel. Det gör att man trycker ut luften ur degen och man undviker att bubblor bildas när det gräddas. Jag kavlade mina med den räfflade kaveln efter att jag hade lagt dem på plåten.


Smula jästen och tillsätt vattnet. Rör tills jästen löst sig. Blanda sedan mjölsorterna och saltet i en skål. Saltar man rätt på jästen så förstör man dess jäsfunktion. Häll i mjölet i skålen och arbeta ihop en deg med elvispens eller assistentens degkrokar. Täck bunken med bakduk och låt den jäsa i ca 1 timme.

 

 

Sätt ugnen på 250 grader. Klä bakplåtar med bakplåtspapper. Knåda degen väl på mjölat arbetsbord tills den är slät och smidig. Forma degen till en rulle och skär rullen i 16 bitar. Kavla ut bitarna med sesamfrön på bordet. De utkavlade plattorna ska vara ca 15 cm i diameter. Grädda mitt i ugnen 7-8 minuter, i omgångar. Låt knäckebröden svalna på galler och låt dem sedan torka över natten innan de läggs i en burk.

Lycka till!
/Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0