Morotskaka

Jag motarbetade morotskakan i flera år, tänkte att grönsaker i kaka kan ju omöjligt vara gott. Till slut kände jag mig utanför, alla pratade om morotskaka och jag tog mod till mig att prova. Den dagen undrade jag varför ingen tvingat mig att smaka tidigare - denna kaka är fantastiskt god!! Receptet kommer från Leila´s a piece of cake.
Ingredienser:
  • 3 ägg
  • 3 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 3 tsk bakpulver
  • 1 1/2 tsk malen kanel
  • 1 tsk malen kardemumma
  • 1/2 tsk malen ingefära
  • 1 nypa salt
  • 1 1/2 dl solrosolja
  • 4 1/2 dl rårivna morötter
  • smör och ströbröd till formen

Cream cheese frosting:
  • 60 g mjukt smör
  • 4 dl florsocker
  • 1 tsk vaniljsocker
  • skal av 1 citron
  • 100 g philadelphiaost
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Vispa ägg och strösocker vitt och poröst.
3. Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i äggsmeten.
4. Tillsätt solrosolja och rårivna morötter.
5. Fyll smeten i en smord och bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
6. Grädda i mitten av ugnen i cirka 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
7. Låt kakan svalna.
8. Vispa alla ingrdienser till frostingen krämigt.
9. Bred frostingen över kakan.
Så gott!!
// Johanna

Kommentarer
Postat av: Josefine

Härligt att se att du har kommit igång här Johanna :) Jag håller med dig där, jag är lite emot det där med morot i efterrätt jag med, och precis som du säger så känner jag mig lite utanför. Det kanske är dags att testa då...

2011-04-06 @ 17:30:57
Postat av: Johanna

Josse, TESTA!!! Glasyren gör tårtan magisk och du kan aldrig ana att det är grönsaker i =)

2011-04-06 @ 18:17:19
Postat av: Marika

åh jag älskar morotskaka!! Det var länge sedan man gjorde,ska absolut testa detta recept =)

2011-04-06 @ 18:55:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0