Key Lime Pie


Hej hej hallå igen. Denna underbara efterrätt är något jag har hört talas om i amerikanska tv-serier och filmer i flera år, och nu tyckte jag att det var dags att se what the fuzz is all about. Ursprungligen kommer denna efterrätt från Florida Keys, och är gjord på deras speciella keylimefrukter. Därav namnet. Som en del vet så är ju jag stark motståndare till pajer, men detta är inte en paj, så låt er inte luras av ordet. Den påminner mer om cheesecake, fast utan osten, därför är den inte lika mastig, och eftersom man inte har i socker så är den inte heller söt och sliskig. Den är perfekt fräsch och frisk!

Jag följde återigen Leilas recept, och för det här receptet fyllde jag sex st normalstora muffinsformar. Man kan såklart också göra detta i en stor pajform med låg kant.

Du behöver:

Kexbotten
  • 200 g digestivekex
  • 100 g smör
Fyllning
  • 1 burk kondenserad mjölk (400 g)
  • 4 st äggulor
  • 5 st limefrukter, skal och saft

Gör såhär:

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Krossa kexen till små smulor i en mixer.

3. Blanda dem med smält smör.

4. Tryck ut blandningen i botten och upp på kanterna i formarna.

5. Förgrädda pajskalen i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

6. Låt svalna.

7. Blanda kondenserad mjölk med äggulor, rivet limeskal och saft.

8. Låt smeten dra åt sig smak av limeskalen i minst 30–60 minuter.

9. Sila smeten genom en finmaskig sil och släng skalen.

10. Fyll pajskalen och grädda i mitten av ugnen i cirka 15 minuter (något längre om det är 1 stor paj).



/Josefine

Kommentarer
Postat av: Tessan

Åh va smarrig den ser ut :) Den ska jag testa någon gång!

2011-04-15 @ 13:07:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0