Fläskfilé med tapenadesås och en god sallad


Hann bara ta ett kort sen dog batteriet, så potatisen fick lite väl mycket uppmärksamhet här.. :)


Hej kära vänner! Har ni brist på idéer inför lördagens middag? Här kommer ett alldeles perfekt förslag i sådana fall! Egentligen skulle jag ha fläskfilé men det var slut i affären så jag tog fläskytterfilé istället. Funkade fint det med! Nu vill jag även tillägga att denna rätt verkar fungera även för personer som i vanliga fall inte äter oliver. En i mitt sällskap tyckte det var mycket gott trots att det var tapenade i (själva oliverna går ju att peta bort)..

Ni behöver för 4 port.:

ca. 600-800 g Fläskfilé (jag hade två små filéer som blev 800 g totalt på 5 pers, det tog nästan slut..)
2 dl Creme fraiche
3 dl Grädde
2-3 msk Soja
3-4 msk Tapenade
3 vitlöksklyftor
½ paket smulad fetaost
½ burk svarta oliver
Salt och peppar

Potatis

Salladshuvud
Röd paprika
Gurka
Fetaost
Svarta oliver
Körsbärstomater
Flytande honung

Sätt ugnen på 175 grader. Börja med att salta och peppra köttet (efter att ha putsat det fritt från senor). Lägg det i en ugnsform. Blanda sedan alla ingredienser utom fetaost och oliver (smaka av). Häll det över köttet. Smula sedan fetaost över det hela och strö över oliverna. In i ugnen (och här kommer problemet, jag hade köttet inne för länge (1 h) och det blev lite väl torrt), så kör gärna med en ugnstermometer för att kolla så det blir perfekt :). Skulle tro att det räcker med en halvtimme- 45 minuter.

Skiva potatisen i skivor och lägg i en ugnsplåt, häll på olivolja, salt och peppar. In i ugnen på samma grader som köttet i ca 45 minuter.

Gör sallad med alla ingredienserna, häll på olivolja, ringla lite flytande honung och salta och peppra. Supergott!

/Elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0