En gammal klassiker...

 

Jag och min kära sambo slog till och gjorde hemlagade köttfärsbiffar ikväll. Superdupergott blev det! Skulle ha haft kantarellsås till men kantarellerna hade vi visst redan använt slut på så det fick bli med champinjoner istället. Funkade toppen det med!

Köttfärsbiffar med klyftpotatis och champinjonsås:

Till köttfärsbiffarna behöver ni:
ca. 450 g köttfärs
½ gul lök
1/3 purjolök
½ dl riven goudaost
1 ägg
Paprikapulver, chilipeppar, salt, svartpeppar, vitlökspulver

Detta rörs samman till en jämn smet (man kan även använda en stavmixer om man vill få en riktigt jämn smet). Forma sedan till biffar av önskad storlek, stek på ganska hög värme i smör, tills biffarna blir genomstekta.

Till champinjonsåsen behövs:
Champinjoner (vi tog skivade på burk- det bästa jag vet)
Grädde
Maizena
Soja
Köttbuljong
Salt, peppar, lite torkad basilika (andra kryddor om man vill)..

Mängd av allt beror ju lite på hur mycket sås man vill ha och hur salt osv. man vill ha den. Jag höftade lite och provsmakade hela tiden för att inte få den för salt!

Detta gjorde vi egen klyftpotatis till. Mums! Hur gott som helst och biffarna måste ni testa- de blev riktigt goda! :)


/Elin


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0