Bulgursallad med Salami & Granatäpple



Igår när jag var på Ica köpte jag ett granatäpple för första gången, men så när jag kom hem visste jag inte riktigt vad jag skulle göra med det. Jag visste inte om det var gott att äta bara sådär för sig självt. Så jag tog mig en kiwi istället och tänkte att jag skulle göra någon smarrig mat på äpplet istället. Så ikväll fick det bli denna smarriga sallad. Jag älskar verkligen sallader, och förr i tiden kunde jag leva på dem. Nu när jag har börjat träna regelbundet förstår jag plötsligt det där folk brukar säga att man inte riktigt blir mätt på en sallad. Men i och med att det är både bulgur och salami i denna blir denna lite mer matig. Med ett mumsigt bröd till blir det ännu bättre!

Passande nog lärde jag mig dessutom på Nyhetsmorgon i morse, dagen till ära, hur man beter sig bland granatäpplen. Så om du redan vet det kan du hoppa detta stycke :) Tricket är alltså att rulla äpplet mot bänken med handen så att det knastrar och kärnorna släpper. Sedan skär du äpplet på "längden", alltså som när du delar en lök i två delar. Därefter ska man banka på äppelhalvan så att kärnorna släpper av sig själva så att man får med allt gott. Och, ja efter att ha smakat det så insåg jag att man utan tvekan kan äta det med sked utan tillbehör. Lika gott som godis! Och jättenyttigt!



I salladen hade jag:
  • Bulgur
  • Salami
  • Granatäpple
  • Ruccola
  • Fetaost
  • Paprika
  • Rödlök
  • Solrosfrön, pumpakärnor och pinjenötter (blandning köpt i färdig påse)





/Josefine

Kommentarer
Postat av: Marika

Såg ut som en god salld!Och visst är det gott med granatäpple!Faktiskt en av mina favorit frukter, perfekt Tv-snacks =)

2011-04-07 @ 08:21:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0